گوش درد

فهم ساختار و عملکرد گوش برای درک بهتر علت های گوش درد

گوش از سه بخش خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است.

گوش خارجی(A) صداها محیط را دریافت می کند و به طرف کانال گوش هدایت می کند. گوش میانی(B) یک فضای پر از هوا است که از گوش خارجی توسط یک لایه نازک بنام پرده صماخ جدا شده است . سه استخوانچه کوچک که کوچکترین استخوانهای بدن می باشند، در گوش میانی قرار داشته و از یک طرف دیگر به گوش داخلی متصل هستند و کارشان انتقال ارتعشات صدا از پرده گوش به گوش داخلی می باشد. گوش داخلی نیز ارتعاشات را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و این سیگنالها را به مغز ارسال می کند. گوش داخلی در حفظ تعادل انسان نیز دخالت دارد.

ear pic

اوتیت چیست ؟

اوتیت به معنای التهاب گوش است که میتواند در قسمت میانی یا خارجی گوش رخ دهد.

معاینه خانگی برای تشخیص نوع اوتیت

تکان دادن گوش :  برای آن که بفهمید به اوتیت خارجی (نظیر آنچه شنا گران به آن دچار می شوند) مبتلایید و یا اوتیت میانی (عفونت گوش میانی)،گوش خارجی را محکم بگیرید و تکان دهید. اگر با تکان دادن آن، دردی را احساس نکردید، احتمالأ مشکل مربوط به گوش میانی است.در غیر این صورت عفونت در مجرای گوش بیرونی است.

گوش درد

و اما درمانهای اوتیت میانی:

  1. نشستن :  چند دقیقه نشستن باعث کاهش التهاب و شروع مجدد تهویه در مجاری شیپور استاش میگردد.عمل بلع به تخفیف درد کمک می کند.در صورت امکان سر را تکان دهید و در راستای قائم نگه دارید.با این کار تهویه هوای شیپور استاش با سهولت بیشتری انجام می گیرد.
  2. سشوار:  برای گرما دادن به گوش می توانید سشوار را با درجه حرارت کم در فاصله 50 سانتیمتری از نقطه درد مقابل گوش گرفته،به اآن حرارت دهید
  3. استفاده از روغن گرم :   یک شیشه روغن بچه یا روغن بنفشه بادام را در ظرف آبی که با دمای بدن هم دماست قرار دهید. بگذارید شیشه روغن در آب بماند تا دمای روغن نیز به دمای بدن برسد.چکاندن یک یا دو قطره روغن گرم به داخل گوشی که درد میکند موجب تسکین آن میشود. (هشدار:در صورتی که احتمال میدهید پرده صماخ سوراخ یا پاره شده است،جدأ از انجام این کار خودداری کنید)
  4. استفاده از عرق دارچین(با همان شرایط بالا)
  5. جویدن آدامس بزرگ :  بیشتر مردم می دانند جویدن آدامس بزرگ در هواپیما به باز شدن گرفتگی گوش کمک می کند.اما از اثر آن در درمان دردهای شبانه گوش بی خبرند.جویدن آدامس موجب کشیدگی عضلات و در نتیجه باز شدن شیپور استاش می شود.
  6. خمیازه کشیدن:   خمیازه حتی بیش از جویدن آدامس یا مکیدن قرص نعنا  موجب کشیدگی ماهیچه ها و باز شدن مجرای استاش می شود
  7. نگه داشتن بینی :  چنانچه پرواز دز ارتفاع 32000 پایی موجب شروع درد گوش شود،می توان با انجام برخی اقدامات به رفع آن کمک کرد.سوراخ های بینی را محکم بگیرید،دهان را باز کرده و آن را پر از هوا کنید و به کمک عضلات گونه ها وحلق هوا را به طرف بالا هدایت کنید و سعی کنید هوا را با فشار از بینی در حالی که آن را محکم گرفته اید به بیرون برانید.با شنیدن صدای تق میتوانید اطمینان یافت که بین فشار هوای درون وبیرون گوش تعادل بر قرار شده است.
  8. هنگام فرود هواپیما نخوابید :  اگر نا گزیرید در طول پرواز چرت بزنید فقط در شروع پرواز بخوابید و از خوابیدن در پایان پروازخودداری نمایید.
  9. پیشگیری قبل از وقوع   قبل از ایجاد مشکل از داروهای ضد احتقان مجاز بدون نسخه استفاده کنید.مثلأ اگر پروازی در پیش دارید و میدانید که برگشت ترشحات سینوس ها به عقب موجب گرفتگی گوش ها یتان می شود،یک ساعت قبل از فرود از داروهای ضد احتقان یا قطره های بینی استفاده کنید.
  10. برداشتن فشار از روی صورت   برای شنا گران غیر حرفه ای شنا کردن در سطح آب بهتر از شنای زیر آبی است.بهتر است شنا گران از شیرجه زدن در عمق بیش از 90 تا120 سانتی متری به منظور وارد شدن فشار کمتر به پرده صماخ بپرهیزند.(در واقع منظور این است که عمق شیرجه بیشتر از 120 سانتی متر نباشد،نه عمق آب)
  11. پیشگیری از درد  : اگر هیچ یک از راه های تسکین درد گوش موثر نیستند بهتر است در مواقع احتقان و گرفتگی بینی،از شیرجه زدن در آب وپرواز با هواپیما خودداری کنید.
  12. مصرف مسکن  : فراموش نکنید مصرف مسکن ها(نظیر آسپرین،استامینوفن یا ایبوپروفن)در تخفیف درد تا زمان رسیدن به پزشک کمک زیادی می کنند.
  13. باز کردن راه بینی: خصوصا در بچه ها،با قطره کلرور سدیم و در بزرگترها با شستشوی با آب نمک بسیار رقیق،راه بینی را باز بفرمایید.

درمان اوتیت خارجی

آگر گوش خارجی شما دچار عفونت و التهاب شده باشد با شتسشتوی آهسته در حمام باید بعد از دو تا چهار روز بهتر شود. اگر نشد به پزشک مراجعه فرمایید.